1. Artritida: žijte šťastně
  • Artritida: žijte šťastně

    Older Couple Stretching Older Couple Stretching Older Couple Stretching

    Zvládání stresu vám může pomoci ke šťastnému životu.

    Jak zvládat stres a vyrovnat se s artritidou.

    Když se nachladíte, nebo chytnete chřipku, je to velice nepříjemné. Ale vědomí, že tyto nemoci jsou přechodné, vám může pomoci je snáze překonat. Ano, je to nepříjemné. Ale změní vám to život? Pravděpodobně ne. Chronická onemocnění, jako například artritida, jsou jiná. Mohou ovlivnit každý den zbytku vašeho života. Mohou vám rozvrátit život. Mohou vyvolat vztek nebo depresi. Dokonce mohou změnit váš fyzický vzhled. Všechny tyto možnosti vás stresují a stres způsobuje, že se celé vaše tělo cítí hůř. Jak se tedy s artritidou vyrovnat a méně se stresovat? Zde jsou způsoby, které mohou pomoci.


    • Uklidněte se

      Studie prokázaly, že důkladná meditace může pomoci zlepšit náladu, zmírnit úzkost a ulevit od bolesti. Když meditujete, soustřeďte se na to, co prožíváte v daném okamžiku. Dýchejte zhluboka. Přestavujte si místa nebo situace, kde se cítíte uvolněně. Můžete se také pokusit začlenit uklidňující činnosti do svého týdenního programu: zavolejte dobrému příteli nebo jej navštivte, dopřejte si čtení na terase nebo se podívejte na film. A naučte se znát své možnosti – přestaňte se přetěžovat! Můžete podlehnout pokušení a zkusit se pár dnů přemáhat, ale je nesmírně důležité, abyste si dali pauzu, pro své vlastní dobro. Naslouchejte svému tělu. Buďte na sebe hodní a mějte se sebou soucit. Zdřímněte si, jste-li unavení. Naučte se říkat „ne“.


    • Proveďte změny životního stylu

      Když vypuknou příznaky, nemusíte jen trpět – najděte nějaká řešení. Co nejvíce si zjednodušte život. Když vás bolí psaní na klávesnici, pořiďte si do svého laptopu software na rozpoznávání hlasu. Když vás bolí odhazovat sníh z příjezdové cesty nebo sekat trávník, najměte si někoho, kdo se o to postará. A jsou zde další změny životního stylu, které mohou být velmi důležité. Jste-li například kuřák, můžete cítit nutkání zapálit si, když jste ve stresu nebo když vás něco bolí. Studie však prokázaly, že kouření artritidu zhoršuje a může snižovat účinnost léků. Nyní je čas přestat kouřit, cítit se lépe a žít aktivněji. Cvičení může také zmírnit bolest a stres, zlepšit náladu a pomoci udržet klouby pohyblivé. Zkuste posilování, jógu, tai-chi, případně fyzioterapii.


    • Získejte podporu

      Přijměte pomoc od rodiny a přátel. Podělte se o své myšlenky a pocity – se svými blízkými, s terapeutem, podpůrnou skupinou nebo svým lékařem. Můžete se naučit nové způsoby, jak se vyrovnat s každodenním stresem v práci i doma a můžete také prozkoumat složitější problémy. Studie prokázaly, že i podpůrné skupiny mohou dokonce pomoci snížit bolest. Dobrý vztah s revmatologem je zásadní. Vytvořte si vztah založený na vzájemné důvěře. Vyjasněte si cíle a možnosti léčby. Připravte se na návštěvu lékaře: soustřeďte se, vytvořte si seznamy, mějte připravené otázky a používejte kalendář pro záznam schůzek. Můžete se stát expertem na svoji vlastní artritidu – čím více budete vědět, tím lépe budete připraveni ji zvládat. I to vám posléze pomůže zmírnit stres. Nadace pro artritidu (Arthritis Foundation) je skvělým zdrojem, kde najdete informace o příznacích, metodách léčby, tipy pro každodenní život, tělesnou kondici a výživu.


    • Najděte si něco, co vás bude těšit

      Zaměření se na pozitivní stránky života vám pomůže poznat, jak úžasný život ve skutečnosti je, a uchovat si silnější pocity štěstí. Pokuste se zachovat si svůj smysl pro humor a sledujte, jak vám může pozitivní přístup zlepšit náladu, způsob myšlení a pravděpodobně celý den. Můžete také zvážit dobrovolnickou činnost. Podle studie Harvard Health dobrovolnická činnost pomáhá snižovat stres. Pomáhání druhým přináší dobrý pocit, povzbuzuje sebeúctu a vede k pocitu většího zapojení do společnosti. Může vás také odpoutat od vlastních problémů a zvýšit vaši fyzickou aktivitu. Pamatujte si, že je důležité najít si čas na zábavu a plánovat aktivity, které vás baví – jako je divadlo, letní koncert nebo víkendový únik.