1. Artritida: zůstaňte v pohybu
  • Artritida: zůstaňte v pohybu

    Older Couple Stretching Older Couple Stretching Older Couple Stretching

    Zůstaňte v pohybu i se svou artritidou.

    Úspěšné strategie jak zůstat aktivní.

    Artritida může postihnout víc než jen klouby. Spolu s bolestí se může dostavit únava a slabost. Pocit vyčerpanosti může narušit váš každodenní život. Vždy ale existují způsoby, které vám pomohou zůstat aktivní a plní energie.


    • Najděte si kamaráda

      Najděte si parťáka na chození, lidského nebo zvířecího – pomůže vám dodržovat denní režim. Choďte na procházky se svou polovičkou, navažte na stará přátelství, půjčte si od sousedů pejska na toulky po okolí.


    • Najděte si cvičení pro začátečníky

      Je v pořádku začít pomalu a postupně se vypracovat k náročnějším cvičením. Pamatujte si: vaším cílem není uběhnout maraton, ale mnohem důležitější věc – zůstat v pohybu!


    • Střídejte cvičení

      Stejná sestava cviků začne po čase nudit, a to i v případě, že nemáte artritidu. Zkoušení nových způsobů, jak zůstat aktivní, vás může motivovat k tomu, abyste cvičit nepřestali. Rádi chodíte? Změňte trasu. Baví vás jóga? Objevte různé druhy včetně jógy bikram nebo vinjása a regenerační jógy.


    • Hlídejte si jídelníček

      Nadváha nebo obezita mohou být namáhavé pro klouby a ztěžovat cvičení. Příjem zdravé, vyvážené kombinace ovoce, zeleniny, celozrnných obilovin a nízkotučných mléčných výrobků je důležitý. Zařazení ryb do jídelníčku nebo užívání doplňků stravy na bázi rybího tuku může také pomoci – je prokázáno, že omega-3 mastné kyseliny omezují ztuhlost a zánět.


    • Vyztužte se

      Je samozřejmé, že když vás něco bolí, budete pravděpodobně méně aktivní. Bandáž nebo ortéza mohou pomoci ulevit od artritické bolesti zajištěním tepla, komprese a pohodlí. Na trhu je k dispozici celá řada různých výrobků určených pro úlevu od bolesti zad, kolene, zápěstí, palce, kotníku nebo lokte.


    • Ledujte

      Ledování postižených kloubů může minimalizovat zánět a zmírnit bolest, zejména u kloubu, který byl zánětem zasažen poprvé. Protože však léčba chladem může způsobit ztuhlost lokálních tkání, na začátku dne může někdy nejlépe působit aplikace tepla, která uvolní svaly kolem kloubů. Ledování na konci dne potom může minimalizovat zánět vznikající v důsledku denních aktivit.


    • Odměňte se

      Pilně jste pracovali, abyste zůstali aktivní. Máte více energie. Cítíte se dobře. Je nejvyšší čas, abyste se zaslouženě poplácali po rameni. Bez ohledu na to, zda si dopřejete masáž, manikúru/pedikúru, půjdete nakupovat, dáte si večeři v restauraci nebo vyzkoušíte novou sekačku, snažte se, aby první léčba artritidy, kterou sami sobě dopřáváte, stála za to. Nikdo jiný si ji nezaslouží víc!